Mierzeja Wiślana zostanie przekopana
10 listopada premier Kaczyński poinformował w Elblągu, że Mierzeja Wiślana zostanie przekopana i powstanie kanał żeglugowy łączący Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim.
Sprawa przekopu przez Mierzeję Wiślaną na łamach Dzikiego Życia była ostatnio poruszana dwukrotnie. Niestety, przypuszczenia o powstaniu kanału, są bliskie realizacji. Zadecydowały o tym głównie względy geopolityczne – chodzi głównie o trudności w ruchu morskim przez Cieśninę Pilawską (jedyną drogę do Zalewu Wiślanego z Bałtyku), która jest kontrolowana przez Rosję. Obecnie jedyne przejście z Zalewu Wiślanego na Bałtyk wiedzie albo przez rzekę Szkarpawę albo przez rosyjską cieśninę Pilawską. Na początku maja Rosjanie wstrzymali po swojej stronie Zalewu żeglugę polskich statków turystycznych i pasażerskich oraz możliwość wpływania polskich statków do rosyjskich portów. Pływać mogą jedynie jednostki tranzytowe. Od tej pory ruch promów na Zalewie niemal zamarł.
Na konferencji prasowej w elbląskim porcie premier Kaczyński powiedział: „To bardzo ważna decyzja dla tego miasta, tej ziemi ale i dla Polski. Postanowiliśmy zbudować kanał, który będzie łączył Zalew z otwartym morzem. Chcemy zamknąć ten problem, który mieliśmy przez lata. Problem z nieustannym zamykaniem możliwości przepływania polskich statków na pełne morze”. Według Jarosława Kaczyńskiego decyzja o budowie kanału ma pokazać, że Polska realizuje swoje interesy w sposób zdecydowany. Dodał również, że otwarty w tym roku port morski w Elblągu, po przekopaniu Mierzei będzie mógł w pełni wykorzystać swój potencjał.
Port morski w Elblągu, wybudowany został dzięki pieniądzom unijnym. Na jego terenie znajdują się: terminal towarowy, pasażerski, punkt odpraw granicznych oraz basen jachtowy.
Szacunkowy koszt budowy kanału o długości 1100 metrów wynosi 60 mln euro. Budowa, jak chcą pomysłodawcy, miałaby zostać sfinansowana z pieniędzy unijnych. Kanał miałby powstać na terenie gminy Sztutowo w Skowronkach.
W tym momencie warto przypomnieć, że Mierzeja Wiślana jest częścią programu ochrony przyrody Natura 2000, m.in. ze względu na jedno z największych w Europie siedlisk ptaków. Przeciwko budowie kanału są samorządowcy i mieszkańcy Krynicy Morskiej (leżącej na końcu Mierzei) oraz Wopjewódzka Rada Ochrony Przyrody w Gdańsku, która zapowiedziała, że będzie naciskać na Unię Europejską, aby nie dała na realizację projektu żadnych pieniędzy.
Czytaj więcej:
- Bliżej przekopu przez Mierzeję Wiślaną (Aktualności Pracowni, 10.08.2006)