Specjaliści za Via Baltiką przez Łomżę
Pracownicy firmy Scott Wilson przekazali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opracowanie pt. „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego”. Po analizie, która ma pomóc rządowi wyznaczyć przebieg Via Baltica, eksperci wskazali jako najlepszy tzw. „Wariant nr 42” prowadzący z Budziska do Suwałk, Ełku, Szczuczyna, Łomży, Ostrowi Mazowieckiej i Warszawy. Konsultacje społeczne nie zmieniły wcześniejszych ustaleń ekspertów - trasa powinna ominąć Białystok.
Specjaliści z firmy Scott Wilson przekazali pierwszą część podsumowania swoich trwających trzy lata wysiłków na ręce zleceniodawcy – dyrekcji dróg i autostrad. Według nich europejski korytarz transportowy łączący Warszawę z krajami bałtyckimi powinien przebiegać przez Ostrów Mazowiecką, Łomżę, Grajewo, Ełk i Suwałki. Pozostałą część dokumentów przedstawiciele drogowców mają odebrać w przyszłym tygodniu.
Dokument o nazwie „Strategia rozwoju I Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego”, którego powstania zażądała od Polski Rada Europy, ma być podstawą do ostatecznego wyboru przebiegu trasy Via Baltica przez północno-wschodnią część Polski.
Projekt dokumentu, był przedstawiany podczas odbywających się w maju i czerwcu konsultacji społecznych. Eksperci firmy Scott Wilson jako najlepszy wskazali Wariant nr 42 omijający Białystok i dolinę Rospudy.
Od GDDKiA dokumenty do zaopiniowania otrzymają minister środowiska i główny inspektor sanitarny, następnie przekazane zostaną Radzie Ministrów. Ostateczny przebieg trasy ustali rząd. Jak przekazał „Gazecie Wyborczej” rzecznik generalnej dyrekcji Andrzej Maciejewski drogowcy nie będą opiniować ustaleń ekspertów.
Co zrobi obecny rząd z wynikami opracowania przekonamy się niebawem. Według zapowiedzi Ministerstwa Infrastruktury ma do tego dojść prawdopodobnie jesienią.
Czytaj więcej:
- Via Baltica: specjaliści definitywnie wskazują Łomżę (gazeta.pl, 04.07.2008)
- Via Baltica – przebieg wariantów (strona Scott Wilson)